Mama, help me!” – Wat als je kind iets vraagt dat hij al zelf kan?
- Linde Lambrechts
- 8 feb
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 9 feb
Je kent het wel. Je kind kan prima zelf zijn schoenen aandoen, maar vraagt ineens om hulp. Of hij begint met een flauw stemmetje te praten, terwijl hij net nog zelfverzekerd rondliep. Misschien roept hij zelfs: “Draag me!” terwijl hij zojuist nog enthousiast door de kamer rende.
Veel ouders denken op zo’n moment: “Komaan, dat kan jij toch zelf?”
En eerlijk? Dat dacht ik vroeger ook.
In een wereld waarin zelfstandigheid zo belangrijk wordt gevonden, is het makkelijk om te denken dat een kind altijd moet doen wat hij al kan. Want als we helpen, maken we ze dan niet lui? Of onzeker? Of afhankelijk?
Maar hier is het interessante: wat als ze niet vragen om hulp omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze iets anders nodig hebben?
Waarom dit gedrag zoveel weerstand oproept bij ouders
Veel ouders voelen een directe weerstand als hun kind vraagt om iets wat hij al zelf kan. Dit raakt aan diepgewortelde overtuigingen zoals:
• “Zo leren ze het nooit.”
• “Ik moet ze voorbereiden op de harde wereld.”
• “Ze moeten zelfstandig worden, anders blijven ze afhankelijk.”
Deze overtuigingen zijn niet toevallig. Veel van ons zijn zelf opgevoed met het idee dat we sterk moesten zijn, zelfstandig, niet te veel mochten vragen, en niet te flauw mochten doen. Als kinderen te veel vroegen, kregen ze vaak te horen:
• “Niet zeuren.”
• “Doe niet zo flauw.”
• “Daar ben je toch groot genoeg voor?”
We hebben geleerd dat onze noden soms te veel waren. Dus wanneer onze eigen kinderen iets vragen wat ze al zelf kunnen, kan het voelen alsof we ze ‘soft’ maken of ‘verwennen’ als we ingaan op hun vraag.
Maar is dat echt zo?
Gedrag vs. Nodig hebben
Veel opvoedingsstijlen kijken alleen naar gedrag.
• “Hij vraagt om hulp → Hij is lui.”
• “Hij jammert → Hij probeert mij te manipuleren.”
• “Hij wil gedragen worden → Ik heb hem te veel verwend.”
Vanuit bewust ouderschap kijken we dieper. We vragen ons af: Wat zit er achter dit gedrag?
Er zijn drie belangrijke redenen waarom kinderen zich zo gedragen:
1. Hebben ze meer informatie nodig?
Soms vertonen kinderen bepaald gedrag omdat ze simpelweg niet weten hoe het anders moet.
Maar in dit geval weten kinderen meestal prima hoe ze zelf hun jas moeten aantrekken of hun schoenen moeten aandoen. Deze reden is hier dus niet van toepassing.
2. Is er een onmiddellijke nood?
Dit is waar het vaak om draait. Kinderen vragen niet om hulp omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze iets anders nodig hebben.
• Even meer verbinding.
• Even voelen dat je er echt voor hen bent.
• Even klein mogen zijn in een wereld waarin zoveel van hen verwacht wordt.
Soms is het ook spel. Ze willen even ‘baby’ spelen, zich laten voeden of aangekleed worden. Dit is niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat het voor hen een manier is om te ontspannen en zich veilig te voelen.
Denk eens na: hoe vaak heb jij een moment dat je even ‘klein’ wil zijn?
• Dat iemand even voor jou zorgt?
• Dat iemand zegt: “Laat mij het maar even voor je doen.”
Dit is exact wat kinderen voelen.
Wanneer we hen op zo’n moment afwijzen en zeggen:
“Dat kan jij toch zelf?”
Dan luisteren we niet naar wat ze écht vragen.
3. Zijn er opgestapelde gevoelens?
Soms is een kind niet alleen ‘flauw’ of ‘hulpvragend’, maar juist heel eisend en dwingend.
• “Jij moet mij helpen met mijn schoenen!” (met een boze, eisende toon)
• “Nee! Jij doet mijn jas dicht!” (met frustratie en spanning in hun stem)
Op dat moment is er vaak een diepere nood: er zijn opgestapelde gevoelens van stress, spanning of onverwerkte emoties.
Kinderen kunnen deze spanning ontladen via:
• Spel – even ‘baby’ spelen, gek doen, samen lachen.
• Huilen – verdriet en frustratie mogen loslaten.
• Driftbuien – ontlading van opgebouwde spanning.
Als we die onmiddellijke nood invullen, zien we vaak dat een kind ontspant en tevreden wordt. Maar als het gedrag niet verandert, als ze heel eisend en dwingend blijven, dan is dat een rode vlag. Dit betekent meestal dat er meer ontlading nodig is – dat er onderdrukte gevoelens zitten die naar buiten willen.
Het verschil?
• Een kind met een gewone emotionele nood ontspant als we helpen.
• Een kind met opgestapelde gevoelens blijft eisen en raakt gefrustreerd, zelfs als we helpen.
Dit is een uitnodiging om ruimte te maken voor ontlading – door spel, door te huilen, door samen aanwezig te zijn.
“Zo leren ze het nooit” – Maar wat leren ze dan wél?
Veel mensen denken: “Als ik nu help, dan leren ze het nooit zelf te doen. Ze moeten het maar leren. De wereld is hard, en ik moet hen daarop voorbereiden.”
Maar hier is de realiteit:
• Ze leren niet zelfstandig te worden.
• Ze leren niet om hun noden zelf in te vullen.
• Ze leren niet dat ze het zelf kunnen.
Wat leren ze dan wél?
• “Als ik iets vraag, komt er niemand.”
• “Ik ben helemaal alleen.”
• “Mijn noden doen er niet toe.”
• “Het is niet veilig om hulp te vragen.”
• “Als ik een behoefte heb, zal ik genegeerd of beschaamd worden.”
Dit is wat kinderen écht leren als hun emotionele noden systematisch worden genegeerd. Niet zelfstandigheid. Niet kracht. Maar afsluiten, terugtrekken en zelftwijfel.
Echte zelfstandigheid ontstaat niet uit hardheid, maar uit vertrouwen.
• Vertrouwen dat er iemand is als je het nodig hebt.
• Vertrouwen dat je hulp mag vragen.
• Vertrouwen dat je gedragen mag worden, zodat je zelf leert staan.
Wat helpt dan wél?
• Zie het grotere plaatje. Je kind vraagt niet om hulp omdat hij het niet kan, maar omdat hij jou nodig heeft.
• Vervul de nood. Een knuffel, een speels moment, een klein beetje hulp kan al genoeg zijn.
• Laat het los. Kinderen die zich veilig voelen, groeien vanzelf naar zelfstandigheid toe.
Dus de volgende keer dat je kind iets vraagt wat hij al kan…
Stop even.
Vraag jezelf niet af: “Kan hij dit zelf?”
Maar vraag: “Wat heeft hij nu van mij nodig?”
Want als kinderen zich even mogen vasthouden aan jou…
Laten ze sneller weer los.
En dat is precies hoe ze groeien.
Herkenbaar? Wat doet jouw kind als hij iets extra’s van jou nodig heeft? Deel het hieronder!
Wil je meer leren over bewust ouderschap?
Sluit aan bij More Than Mama of Mama’s in Unity!
Comments